Op Zaterdag 18-6-2016 lag de Tucana gemeerd aan de wachtsteiger bij de ADM, Benelux haven in Rotterdam. Zondag moest er een ruim vol Soya hulls geladen worden voor Hvide Sande in Denemarken. De stuurman aan boord van de Tucana vaart in zijn vrije tijd bij de KNRM in Hoek van Holland en had voor deze morgen een oefening gepland met dit reddingstation.

Het eerste scenario dat door de bemanning werd bedacht was dat de Tucana water maakte en dat 2 matrozen zijn ge√ęlektrocuteerd toen zij een pomp wilden starten om te lenzen. Om 10:00 lag de reddingboot langzij en kwam 2 man polshoogte nemen, de 2 matrozen (het is te hopen dat ze matroos blijven en geen acteurs worden) lagen ‘bewusteloos’ onder een elektriciteitkast in de bak. Snel werd door de 2 man van de reddingboot assistentie gevraagd van anderen en ook wij aan boord werden door hun aan het werk gezet: brandcard moest gehaald worden, spullen aanpakken van de reddingboot etc. De slachtoffers werden gestabiliseerd en aan boord van de reddingboot gebracht met behulp van een kraan van de Tucana. Ondertussen werd door andere bemanningsleden van de reddingboot achterop een met water gevulde kliko leeg gepompt.

Een 2e scenario was dat er iemand onwel bij de Tucana in het ruim lag. De bemanning van de Tucana heeft de bemanning van de KNRM uitgelegd wat de gevaren van het betreden van een ruim kunnen zijn, zoals zuurstof tekort bijvoorbeeld (misschien was die man beneden daardoor wel onwel geworden). Uitgelegd werd dat ze er verstandig aan doen om te vragen om bijvoorbeeld luiken te openen of dat het schip haar ruim kan ventileren. Ook kwamen onze zuurstof meters nog aan bod. Ook deze man is gestabiliseerd in een brandcard bij ons van boord gegaan.

Na afloop werd er nog een kleine rondleiding aan boord gegeven en kon de bemanning van de Tucana aan boord van de reddingboot een kijkje nemen.

Al met al voor de bemanning van de Tucana en de bemanning van de reddingboot een hele leerzame en leuke ochtend.